torsdag 10. september 2009

Hva er Oppaskoffen?



Du skriver, og du gjør det alene. Sånn skal det være. Helt alene, kanskje med musikk, favorittstol, kanskje du er av typen som tar en øl, en kaffe. Det er ikke noe man snakker så høyt om. Det er ikke noe du tar opp i lunsjen, som andre hobbyer. Og for å være ærlig: Ingen vil høre om novellen du skrev i helga. Du er heller ikke så veldig interessert i å snakke om det. Det er helt greit sånn.

Men kanskje, på en eller annen måte, er det smart å komme opp av skuffen. Selv i en liten by som Ålesund, der poesien kun lever på biblioteket, der forlagsturnéene ofte svinger utenom, der et fåtall myser med misunnelse mot Molde under Bjørnsonfestivalen, men langt de fleste ler av Molde, haha, litteraturfestival, for et snobberi, for en bortkastet mulighet til å gjøre handel, omsette ting, sparke fotball.

Kanskje er det nettopp her du burde komme opp av skuffen, møte noen andre som gjør det samme, kanskje bare for å blåse og si for en gjeng og gå tilbake til skrivebordet. Eller kanskje det kommer noe vettugt ut av møtet med andre som ikke har oppmenn, støtteordninger, tilretteleggere, lunsjsamtaler, medspillere, bare seg selv å stole på, og som gjør det fordi de liker det, fordi de vil bli berømte, fordi det er jobben deres, eller fordi de er som deg: De synes det gir mening.

Oppaskoffen er et forsøk. Oppaskoffen er en erkjennelse av at det ikke nytter å klage på at alt skjer i Bergen og Oslo, at Ålesund mangler en litterær stemme, når man ikke gjør noe med det sjøl. Oppaskoffen er å oute seg sjøl som en som skriver for egen glede og forgodtbefinnende. Oppaskoffen kan dø ut umiddelbart, eller bli noe helt annet. Oppaskoffen er uten terskel, vi finner formen og innholdet sammen.

Vi møtes første gang kl. 20.00 på Ta Det Piano i Ålesund, torsdag 24. september, oppe i andreetasje der, i et eget rom. Hadde vært hyggelig å hilse på deg.

(Og slapp av: Jeg kjenner ingen av dere, jeg heller.)

- Bjørn

21 kommentarer:

  1. Tøfft.
    Hadde jeg vært i Ålesund hadde jeg kommet om ikke annet for å hilse på en som tørr. :)
    Hilsen Albert
    Underoverflaten

    SvarSlett
  2. Hei Albert

    Hyggelig! Du får melde fra om du noen gang slenger innom, så får vi ta en ekstraordinær oppaskoffen-kaffe.

    SvarSlett
  3. Å dra til Ålesund er nok i overkant av hva jeg klarer å rekke en torsdagskveld etter jobb. Selv om jeg holder til i samme landsdel.

    Men - bra tiltak!

    SvarSlett
  4. Takk! Vi får legge neste møte (om det blir et) nærmere helg. Kanskje blir det et forfattermøte? Kanskje en opplesning? Kanskje renner alt ut i sanden? Er spent.

    SvarSlett
  5. - skulle nesten ønske jeg bodde i Ålesund - bra oppleggg!

    SvarSlett
  6. Takker! Kanskje vi kan bruke bloggen til å involvere folk som er utenbys fra, på en eller annen måte. Fraværet av medbygdinger i kommentarfeltet er så langt påfallende.

    SvarSlett
  7. Synes dette høres ut som et veldig bra tiltak! Har masse påbegynt stoff,og er spent på om dette vil slå an,sees 24sept!;)

    SvarSlett
  8. Bra tiltak! Fikk tips om dette, og det kan nok hende at jeg stikker innom, selv om det ikke akkurat flommer over av litterære mesterverk i skuffen...

    SvarSlett
  9. Det er ikke nødvendigvis litterære mesterverk vi er ute etter, men kanskje gjensidig inspirasjon? Det er lov å komme og bare sitte pal, uten å si et ord. Stikk innom, definitivt!

    SvarSlett
  10. Stilig.
    Bra å finne på noe sånt, er selv fra Bergen, ikke mye poetisk liv her heller.
    Og den "plakaten" din om arrangementet var forresten dritstilig også :-)

    Hilsen Elsebeth.

    SvarSlett
  11. Takk for plakatros, det er definitivt en ny sjanger her i gården.

    Rart det ikke skjer mer i Bergen, det er i hvert fall et ytterst oppegående miljø der. Vagant og Skrivekunstakademiet burde i hvert fall fordre en viss aktivitet.

    SvarSlett
  12. Hallo, å skrive er bare sinnsykt artig, kan sitte på bussen, på en kafe, få en ide' om alt og ingenting.

    Sist mine høyverdige litterære verk ble opplest i offentlighet er minst førti år siden, mine stiler på barneskolen ;-)

    Har hodet fullt av manus, spesiellt barnefilm. Men som du sier så bra, men er stort sett steike aleine om dette styret. Nevner man det i et lystig lag får man bare beskjed om å slutte og fantasere å finne seg en hobby, golf eller makrame ;-)

    SvarSlett
  13. To ord, Oljanov: Møt opp.

    Jeg resonnerer ut fra bruken av ordet "steike" at du i hvert fall er delvis ålesunder.

    SvarSlett
  14. Positivt tiltak.
    Skulle gjerne møtt opp, men har en annen avtale.
    Skriver selv mye. Se: www.demittliv.blogspot.com
    og www.resonans-studio.com

    SvarSlett
  15. Bra resonnert, og om eg i tillegg sier hårre brennande de, hersker det ikke noe lenger tvil ;-)

    SvarSlett
  16. Veldig bra opplegg! Har savnet noe for oss som liker å skrive (eller setter pris på det skrevne ord) i Ålesund og omegn. Skrivekurs og bokbad er svært etterlengtet, og jeg møter gjerne om noe sånt kommer på tale. Er dessverre bortreist på torsdag, men har lagt bloggen på favoritter;) Du er tøff som tar steget og gjør noe vi andre lenge har drømt om. Lykke til på torsdag; det går sikkert kjempebra! Hilsen norsklærer, som forøvrig var en av de som myste misunnelig mot Molde under Bjørnsomfestivalen. Klarer vi å få til en litteraturfestival i ålesund, er lykken nesten optimal!!

    SvarSlett
  17. Vart så utruleg glad då eg las om prosjektet ditt, engasjementet ditt og iveren din i Smp!!! Eg er nok ein av dei mange skuffeskrivarane, som manglar mot til å gjere noko meir med det ein har skrive ned. Likar å uttrykke meg på bloggen min, og har to "ferdige" barnebøker liggande i ei skuff. Skulle gjerne ha vore i Ålesund på torsdag, men det kræsjar med både det eine og det andre. Eg bur ein fergetur og nokre mil unna Ålesund, så eg vil meir enn gjerne vere med ein annan gong det måtte høve! Reknar med det blir reportasje om utfallet av møtet i Smp, eller???? Kanskje dei frammøtte vil vere anonyme????

    Uansett, Oppaskoffen-tiltaket ditt er så bra at eg applauderer og gratulerer!

    Lukke til i morgon!!!

    Tove

    SvarSlett
  18. Takk for strålende tilbakemeldinger. Responsen både i bloggen og ellers tyder på at vi tøtsjer innom noe her, et udekket behov eller en lyst som mange brenner inne med, hvem vet, det eneste som er sikkert er at det finnes grunnlag for å jobbe med og rundt litteratur i distriktet. Nå gjenstår det å finne formen på opplegget. Kom, kom. Og til alle som det ikke passer for: Vi spikrer datoen for neste arrangement allerede i kveld, slik at det er mulig å planlegge litt.

    SvarSlett
  19. Hei, kjempeflott ide og tiltak! Nå ble jeg skikkelig innspirert, og veldig glad for at jeg bor i Ålesund -og også "romsterer" med ordfabulering i ymse varianter ( jobber som billedkunstner, men ORD er STREKER også.... )-Så heldig vi er som har en slik engasjert "igangsetter" i byen! -Dette vil jeg være med på ( men jeg er på turne med en utstilling, og ikke i Ålesund på noen uker..) -Men et så bra tiltak må jo være "levedyktig", så jeg håper jeg kan hive meg med uti november... -ykke til i kveld, håper folk møter opp, og blir med på å lage en spennende start på dette!
    Stine

    SvarSlett
  20. Hei Stine! Første møte må vel bare betegnes som en suksess, blogg om det følger.

    Lykke til på turné. Dere er jo "igangsettere" borte i atelieret dere også, og det er overmåte flott om de kreative miljøene kan begynne å overlappe hverandre litt mer. Ser deg i november!

    SvarSlett
  21. Virker som den første kvelden var vellykket, kjempebra!
    Gleder meg til å "blande" kreativitet med flere erfaringer og letinger på ulike områder!
    (Synes forøvrig den filmen din var flott!)
    -Ser dere i november!!
    Stine

    SvarSlett

Kommenter: